Σάββατο 13 Αυγούστου 2011

Μειώσεις ενοικίων από τα δικαστήρια

ΕΥΝΟΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΟΙΚΙΑΣΤΕΣ

Μειώσεις ενοικίων από τα δικαστήρια

Τα δικαστήρια δέχονται ότι η οικονομική κρίση αποτελεί λόγο για μείωση των μισθωμάτων επαγγελματικής στέγης ή κατοικίας. Η ελάττωση κυμαίνεται αναλόγως, φτάνοντας μέχρι το 25%. Ξεπερνούν τις 1.600 οι αγωγές που έχουν κατατεθεί

Μειώσεις ενοικίων από τα δικαστήρια
"Μπαράζ" αγωγών για μείωση ενοικίων επαγγελματικής στέγης και κατοικιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη σε όλη τη χώρα, λόγω της βαθιάς οικονομικής κρίσης, την οποία τα δικαστήρια έχουν αρχίσει να δέχονται ως αιτία για αναπροσαρμογή των μισθωμάτων προς τα κάτω.
Δικαστικές αποφάσεις περιφερειακών δικαστηρίων, αξιοποιώντας σχετική νομολογία του Αρείου Πάγου, έχουν αρχίσει να δέχονται ότι η τρέχουσα κακή οικονομική κατάσταση που οδήγησε τη χώρα στο ΔΝΤ, οι περικοπές αποδοχών, η ανεργία, οι απολύσεις, τα λουκέτα σε μαγαζιά και επιχειρήσεις, συνθέτουν ένα "παζλ" γεγονότων απρόβλεπτων (κατά τη συνήθη πορεία των συναλλαγών) που δικαιολογούν τη μείωση των ενοικίων διά της δικαστικής οδού.
Τα δικαστήρια δέχονται δηλαδή ότι έχει προκληθεί εκτάκτως και εντελώς απρόβλεπτα, μια πλήρης κατάλυση της ισορροπίας που πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στις δύο αντισυμβαλλόμενες πλευρές (τους ιδιοκτήτες και τους ενοικιαστές) λόγω της οικονομικής κρίσης, με συνέπεια η μία πλευρά (των ενοικιαστών) να υφίσταται ουσιώδη έως υπερμεγέθη ζημιά και αντίστοιχα η άλλη να ωφελείται υπέρμετρα.
Κάτι τέτοιο είναι, όμως, αντίθετο στις αρχές της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών και όπου έχουν συμφωνηθεί υψηλά ενοίκια ή μεγάλη ετήσια αύξησή τους, τα δικαστήρια μπορούν να μειώσουν το ύψος των μισθωμάτων και τις αναπροσαρμογές τους.
Μειώσεις ενοικίων από τα δικαστήρια
Σημείο-κλειδί για τη δικαστική αυτή πτώση των ενοικίων αποτελεί η παραδοχή ότι οι σημερινές συνθήκες ρευστότητας της εσωτερικής και διεθνούς οικονομίας είναι τόσο ουσιώδεις που οδηγούν σε ανατροπές και είναι τόσο απρόβλεπτες, που αν γνώριζαν οι ενοικιαστές την επέλευση αυτής της κατάστασης, δεν θα είχαν συνάψει συμφωνίες με τόσο υψηλά ενοίκια.
Το στήριγμα στις σχετικές αγωγές δίνει η νομολογία του ΑΠ, που επιτρέπει τη δικαστική μείωση των ενοικίων (ή αντίθετα και την αύξησή τους) με εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 288 και 388 του Αστικού Κώδικα, όταν προκύπτουν σημαντικές μεταβολές των συνθηκών από λόγους απρόβλεπτους.
Κατά την ίδια αρεοπαγιτική νομολογία (2166/09 κλπ.), ως τέτοιοι απρόβλεπτοι λόγοι που δικαιολογούν τη δικαστική αναπροσαρμογή των ενοικίων, δεν μπορεί να αποτελέσουν η αυξομείωση των εισπράξεων και κερδών μιας επιχείρησης ή η αύξηση της αξίας ενός ακινήτου, ενώ αντίθετα έχουν αξιολογηθεί ως απρόβλεπτα γεγονότα η μεγάλη μετατροπή του πληθωρισμού, η σημαντική αυξομείωση της εμπορικότητας μιας περιοχής κ.λπ.
Με "πάτημα" σε αυτήν ακριβώς τη νομολογία και με "όπλο" διάφορα συγκριτικά παραδείγματα από συμφωνίες μείωσης ενοικίων σε τουλάχιστον 11 επαγγελματικές μισθώσεις και καταστήματα σε διάφορες περιοχές της Αττικής και του Βόλου, το Πρωτοδικείο Βόλου δέχθηκε ότι πρέπει να μειωθεί σε ποσοστό 20% το ενοίκιο δύο καταστημάτων σε κεντρικό σημείο της πόλης, "ρίχνοντας" τα μισθώματα από 8.500 σε 6.800 ευρώ και από 4.500 σε 3.600.
ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΤΕΓΗ
Ξεπέρασαν τις 1.600 οι αγωγές το τελευταίο τρίμηνο
Το δικαστήριο δέχθηκε (49/11) ότι οι κακές οικονομικές συνθήκες που οδήγησαν στον μηχανισμό στήριξης τη χώρα, αποτελούν γεγονός απρόβλεπτο, που δεν μπορούσε να διαγνωσθεί από τους αντισυμβαλλόμενους κατά τη συνήθη πορεία των συναλλαγών, ενώ παράλληλα συνεκτίμησε ότι η εμπορική κίνηση της περιοχής βρίσκεται σε πτωτική τροχιά και είναι μειωμένη η ζήτηση ακινήτων για επαγγελματική στέγη, με συνέπεια να παραμένουν κλειστά ακόμα και καταστήματα στο εμπορικό κέντρο της πόλης.
"Η οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα την τελευταία διετία, επιδεινούμενη συνεχώς, σαφώς και δεν μπορούσε κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων μίσθωσης (αρχές Σεπτεμβρίου 2009) να προβλεφθεί" -τονίζει το Πρωτοδικείο- και συνεπώς η παροχή των ενοικιαστών εμφανίζεται υπέρμετρα επαχθής. Εκρινε δε ότι σύμφωνα με τις αρχές της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών, τα ενοίκια πρέπει να μειωθούν κατά 20%, αφού έλαβε υπόψη του στοιχεία για αντίστοιχες μειώσεις μισθωμάτων σε 11 διαφορετικές περιοχές.
Τα στοιχεία αφορούν καταστήματα (ειδών ένδυσης, αποθήκευσης εμπορευμάτων) παρόμοιας επιφάνειας, όπου οι μειώσεις κυμάνθηκαν από 11 έως 25% σε διάφορες περιοχές, όπως στην Κέρκυρα, τον Βόλο, τη Ν. Ιωνία, το Αιγάλεω, το Περιστέρι, το Παγκράτι κ.λπ., με μειώσεις από 200 έως και 1.200 ευρώ.
Στη δικαστική απόφαση αναλύεται επίσης η μείωση των αποδοχών, το κλείσιμο επιχειρήσεων και η απώλεια υψηλού αριθμού θέσεων εργασίας, η σημαντική υποχώρηση του δείκτη οικονομικού κλίματος στη χώρα κ.λπ. Τη δυσμενή οικονομική κατάσταση και την ανάγκη αναπροσαρμογής των μισθωμάτων αναγνώρισε ακόμα και μάρτυρας της αντίδικης πλευράς, ενώ έγινε γνωστό ότι και οι δημοτικές αρχές στη Ζαγορά έχουν μειώσει μισθώματα κατά 20%.
Στο μεταξύ, νεότερες αποφάσεις του ΑΠ επαναλαμβάνουν αντίστοιχες θέσεις για αναπροσαρμογή ενοικίων, ενώ δέχονται ταυτόχρονα ότι είναι άκυρος οποιοσδήποτε όρος του συμβολαίου οδηγεί τον ενοικιαστή σε παραίτηση από το δικαίωμα να ζητήσει τη δικαστική μείωση του μισθώματος λόγω απρόβλεπτων γεγονότων.
Δικαστικές πηγές σημειώνουν ότι μόνο το τελευταίο τρίμηνο έχουν υποβληθεί πάνω από 1.600 αγωγές για να μειωθούν δικαστικά ενοίκια, με επίκληση της κακής οικονομικής κατάστασης, ενώ δικηγόροι βεβαιώνουν ότι συντάσσουν πυρετωδώς παρόμοιες αγωγές.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ
Πηγή : www.ethnos.gr


Διακοπές και ξενοδοχεία



Η καταπάτηση στοιχειωδών δικαιωμάτων, όσων αποφάσισαν να κάνουν διακοπές σε κάποιο από τα χιλιάδες ξενοδοχεία της χώρας μας είναι εύκολο να αποφευχθεί, γιατί το μόνο που χρειάζεται είναι να γνωρίζουν πώς να τα διεκδικήσουν.
Ποιοι κανονισμοί τους προστατεύουν και πως θα αποζημιωθούν.

  1. Ένα ξενοδοχείο οφείλει να προσφέρει στον πελάτη δωμάτια και υπηρεσίες, όπως ακριβώς περιγράφονται στα τουριστικά του φυλλάδια. Εάν π.χ. το πεντάλεπτο περπάτημα από το ξενοδοχείο προς την παραλία αποδειχθεί πεζοπορία μισής ώρας πρέπει να το καταγγείλετε για προσέλκυση πελατών με απατηλά μέσα, ουσιαστικά για εξαπάτηση. Όπως επίσης εάν π.χ. η πισίνα υπάρχει, αλλά δεν έχει νερό γιατί χάλασαν οι αντλίες εξηγήστε ότι δεχθήκατε να πληρώσετε τις τιμές του ξενοδοχείου ακριβώς γι’ αυτές τις πρόσθετες ανέσεις.

  1. Το ξενοδοχείο είναι υποχρεωμένο να σας προσφέρει ένα λογικό επίπεδο εξυπηρέτησης ανάλογα με τον τύπο και τις τιμές του. Εάν μπαίνοντας στο δωμάτιό σας π.χ. διαπιστώνετε ότι οι πετσέτες και τα σεντόνια είναι επαναχρησιμοποιημένα και η τουαλέτα βρώμικη, καταγγείλετε το ξενοδοχείο στις αρμόδιες αρχές.

  1. Ένα ξενοδοχείο οφείλει να σας προσφέρει το δωμάτιο το οποίο έχετε κλείσει κανονικά. Εάν φτάνετε στο ξενοδοχείο και διαπιστώνετε ότι το δωμάτιο που είχατε κλείσει δεν υπάρχει μην ανησυχείτε. Ο ξενοδόχος είναι υποχρεωμένος να σας εξασφαλίσει δωμάτιο σε κάποιο άλλο ξενοδοχείο στην ίδια πόλη, που να παρέχει μάλιστα τις ίδιες ανέσεις και να ανήκει στην ίδια κατηγορία με το δικό του. Πρέπει να πληρώσει τα έξοδα μεταφορά σας και την διαφορά της τιμής –προς τα πάνω– του άλλου ξενοδοχείου.

  1. Ένα ξενοδοχείο οφείλει να έχει αναρτημένο στα δωμάτια, πίνακα θεωρημένο από την αστυνομία όπου να αναγράφονται αναλυτικά : η τιμή του δωματίου, οι σχετικές προσαυξήσεις και η συνολική τιμή που θα προκύψει από την άθροιση με την τιμή του πρωινού και γεύματος.

  1. Ένα ξενοδοχείο οφείλει να προσφέρει στον ταξιδιώτη την δυνατότητα ξεκούρασης, εφόσον έχει κενά δωμάτια, τα οποία είναι υποχρεωμένος να τα νοικιάζει σε όποιον του τα ζητήσει, εκτός εάν ο πελάτης είναι μεθυσμένος ή φέρεται άσχημα.

  1. Για να κάνετε κράτηση, κανονικά πρέπει να δώσετε μια προκαταβολή που μπορεί να φτάσει και το 25% του συνολικού ποσού και θα ολοκληρωθεί όταν ο ξενοδόχος εισπράξει τα χρήματα, τα οποία οφείλει να σας επιστρέψει χωρίς να σας ζητήσει αποζημίωση, σε περίπτωση που αλλάξουν τα σχέδιά σας και τον ειδοποιήσετε 21 τουλάχιστον ημέρες πριν. Διαφορετικά πρέπει να πληρώσετε το μισό ποσόν από αυτό που θα σας αναλογούσε.

  1. Το δωμάτιο του ξενοδοχείου την ημέρα της αναχώρησής σας, σας ανήκει μέχρι της 12 το μεσημέρι. Εάν το κρατήσετε έως τις 6 το απόγευμα πληρώνετε επί πλέον 50% της αξίας. Εάν καθίσετε περισσότερο θα αναγκαστείτε να πληρώσετε όλη την ημέρα.

  1. Θυμηθείτε: Όταν βγαίνετε από το δωμάτιό σας πρέπει να παραδίδετε στο θυρωρείο το κλειδί του δωματίου, απαγορεύεται να μαγειρεύετε μέσα στο δωμάτιο, να χρησιμοποιείτε καμινέτα και ηλεκτρικές συσκευές. Ο ξενοδόχος είναι υποχρεωμένος να διατηρεί το ξενοδοχείο ανοιχτό όλο το 24ωρο και να εξασφαλίζει 24ωρη λειτουργία τηλεφωνικού κέντρου.


Εάν παρ’ όλα αυτά είχατε μια απαίσια παραμονή, το δωμάτιο ήταν μικρό και βρώμικο, το φαγητό απερίγραπτο, το προσωπικό ανεπαρκές και δεν καταφέρατε να κοιμηθείτε από τους θορύβους και είσαστε τόσο εκνευρισμένος που αρνείστε να πληρώσετε, το ξενοδοχείο μπορεί να κρατήσει τα πράγματά σας εκτός από το αυτοκίνητό σας και αφήστε το να σας μηνύσει, εφόσον το καταγγείλετε.

Η τουριστική αστυνομία ή αν δεν υπάρχει, το αστυνομικό τμήμα της περιοχής παρεμβαίνουν για να επιλύσουν τυχόν προβλήματα.

Κακό σέρβις, χαμηλή ποιότητα φαγητού, έλλειψη επαγγελματικής συμπεριφοράς, υψηλές τιμές , έλλειψη καθαριότητας, επιστροφή προκαταβολής, κρατήσεις πέραν της δυναμικότητας, παραπλανητική διαφήμιση, είναι όλα όσα μπορεί να αντιμετωπίσει ένας τουρίστας κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών. Πρέπει να ξέρουμε όμως ότι η ευρωπαϊκή νομολογία για τα ταξίδια και τον τουρισμό έχει αλλάξει ριζικά προς όφελος των καταναλωτών οι οποίοι προστατεύονται απολαμβάνοντας την πλήρη και σαφή ενημέρωση αλλά και την δυνατότητα αποζημίωσης.

Για οποιοδήποτε πληροφορία ή παράπονο απευθυνθείτε στο Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτών Ηπείρου στο Τηλέφωνο 26510.65178 e.mail : inpka.hp@gmail.com

Το Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτών Ηπείρου σας εύχεται καλό υπόλοιπο καλοκαιριού.-