Πέμπτη 18 Αυγούστου 2011

Οι Γερμανοί προστατεύουν την ...γνησιότητα της φέτας


Από χθες λειτουργεί στη Γερμανία διαδικτυακός τόπος για τους καταναλωτές που θέλουν να ελέγξουν πόσο αλήθεια λένε οι ετικέτες των τροφίμων. Εκεί καταγγέλλονται τα τρικ της βιομηχανίας τροφίμων με την φέτα.
Πρόκειται για τον διαδικτυακό τόπο «Διαφάνεια στα τρόφιμα» (www.lebensmittelklarheit.de) που δημιουργήθηκε από το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών της Έσσης με την συνεργασία του ομοσπονδιακού υπουργείου Προστασίας Καταναλωτών, το οποίο πρόσφερε ήδη για τη λειτουργία του νέου διαδικτυακού τόπου 700.000 ευρώ.
Στον ιστότοπο «Διαφάνεια στα τρόφιμα» μπορεί κάθε καταναλωτής να πληροφορηθεί τα τρικ της βιομηχανίας τροφίμων, και κυρίως μπορεί με την συμπλήρωση ενός εντύπου να διατυπώσει τα παράπονά του για συγκεκριμένα προϊόντα που αγόρασε. Το έντυπο διαβιβάζεται αυτόματα και στις αντίστοιχες επιχειρήσεις, οι οποίες πρέπει να απαντήσουν το αργότερο σε επτά ημέρες. Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτή αξιολογεί την απάντηση της εταιρείας και την δημοσιεύει στο διαδίκτυο μαζί με τα παράπονα του καταναλωτή.
Στο εν λόγω ιστότοπο διαπιστώσαμε πως η ελληνική φέτα είναι ένα από τα ευάλωτα προϊόντα. Η βιομηχανία τροφίμων προσπαθεί να πουλήσει αγελαδινό τυρί σαν φέτα και χρησιμοποιεί πολλά και διάφορα τρικ.
Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών καταγγέλλει λοιπόν ότι η βιομηχανία τροφίμων προσπαθεί να πλασάρει κάθε τυρί που είναι δήθεν πρόβειο ως «φέτα».
Έτσι αναγράφεται στην ετικέτα «γνήσιο πρόβειο τυρί» ή «τυρί σε άλμη» ή ακόμη και «βαλκανικό τυρί» και συνοδεύεται συνήθως με ένα ελληνικό τοπίο παραπέμποντας έτσι στη γνωστή φέτα που πολλοί Γερμανοί έχουν γευθεί στις διακοπές τους στην Ελλάδα ή τρώνε συχνά στα ελληνικά εστιατόρια.
Τα τυριά αυτά διαπιστώθηκε ότι πρώτον δεν είναι ελληνικά, δεύτερον, δεν είναι φέτα και τρίτον τις περισσότερες φορές δεν έχουν παρασκευαστεί καν από πρόβειο γάλα, αλλά από αγελαδινό. Πρόκειται δηλαδή για φθηνά τυριά που συσκευάζονται έτσι ώστε να δίνουν την εντύπωση φέτας.
Το Κέντρο Καταναλωτών ενημερώνει πως η φέτα είναι μόνον ελληνική, έχει δηλαδή γεωγραφική πιστοποίηση και συγκεκριμένη ποιότητα. Και αναφέρει διεξοδικά τη σύνθεσή της.
Επίσης ενημερώνει ότι στα ρεστοράν και τα φαστφουντάδικα που προσφέρεται 'χωριάτικη σαλάτα' με φέτα δύσκολα μπορούν να αναγνωρίσουν οι καταναλωτές εάν πρόκειται όντως για αυθεντική φέτα.
Τέλος αναφέρει ότι σε δειγματοληπτικές έρευνες που έκανε το 2009 στο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας Βεσταφαλίας (Βόννη και Κολωνία) αρκετά μαγαζιά πρόσφεραν σαν φέτα, ένα τυρί που δεν είχει καμία σχέση με την αυθεντική φέτα.
Ταυτόχρονα υπογραμμίζει ότι τα παραδείγματα αυτά δεν μπορούν να γενικευθούν. Και συμβουλεύει τους καταναλωτές που θέλουν αυθεντική ελληνική φέτα να αγοράζουν προϊόντα που αναγράφουν αυτό ακριβώς και προέρχονται από την Ελλάδα


Πηγή : ttp://www.dailynews24.gr/el/2011-03-10-20-43-20/2011-03-10-20-43-50/agriculture/item/4922-the-germans-protect-the-authenticity-of-the-feta.html

Αν ξέραμε τί τρώγαμε

Στο στόχαστρο των οικολόγων και των οργανώσεων προστασίας καταναλωτών η βιομηχανία τροφίμων. Νέοι έλεγχοι σε συσκευασμένα τρόφιμα απέδειξαν πως συνεχίζονται τα τρικ με τις ετικέτες.
Τρεις οργανώσεις, η Foodwatch, η Greenpeace και το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών του Αμβούργου, έκαναν ξεχωριστά ελέγχους σε αλυσίδες σουπερμάρκετ και διαπίστωσαν πως η βιομηχανία τροφίμων δεν σταμάτησε τα τρικ με τις ετικέτες. Τα πιο συνηθισμένα είναι οι αόριστες αναγραφές «χωρίς συντηρητικά» ή «χωρίς ενισχυτές γεύσης» ή «χωρίς χρωστικές ύλες». Η αόριστη αυτή αναγραφή αλλοιώνει την πραγματικότητα γιατί ακούγεται θετικά, αλλά δεν σημαίνει τίποτε στη γλώσσα της πιστοποίησης ποιότητας.
Έτσι στη λίστα των συστατικών ανακάλυψαν και οι τρεις οργανώσεις ότι ενώ η ετικέτα έγραφε «χωρίς ενισχυτές γεύσης», στα συστατικά υπήρχε αναλυτική 'καλυμμένη' καταγραφή ενισχυτών με τους κωδικούς τους (π.χ. της σειράς Ε2000 ή Ε3000 κλπ).
Επίσης διαπιστώθηκε ότι πολλές φορές οι εταιρείες παρασκευής τροφίμων αντικαθιστούν τα 'γνωστά' βλαπτικά συστατικά με άλλα το ίδιο βλαπτικά, που δεν έχει όμως ακόμη διαπιστωθεί η επίδρασή τους στην υγεία ή το περιβάλλον.
Στα δειγματοληπτικά τεστ που διενήργησε το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών του Αμβούργου βρήκε ότι το 92% των συσκευασμένων τροφίμων που έχουν στην ετικέτα τους την ένδειξη «χωρίς ενισχυτές γεύσης» περιέχουν μαγιά. Συστατικό που ακούγεται 'φυσικό', αλλά οι αναλύσεις απέδειξαν ότι πρόκειται για συνθετική μαγιά που περιέχει γλουταμίνη ή και οξέα γλουταμίνης. Επειδή όμως η μαγιά θεωρείται 'φυσικό' συστατικό δεν υποχρεούνται οι εταιρείες τροφίμων να αναγράφουν εάν είναι χημικής ή φυσικής προέλευσης.
Ένα άλλο τρικ που χρησιμοποιούν, κυρίως οι γαλακτοκομικές εταιρείες, είναι η ετικέτα με την ένδειξη «φυσικό άρωμα», χωρίς τη συγκεκριμένη αναγραφή των συστατικών. Αυτός ο όρος δεν σημαίνει όμως καθόλου αυτό που καταλαβαίνει ο καταναλωτής. Συνήθως το «φυσικό άρωμα» που προστίθεται π.χ. στα γιαουρτάκια με φράουλα δεν έχει καμία σχέση με φράουλα, αλλά με άλλα «φυσικά υλικά», τα οποία με ειδική χημική επεξεργασία παρέχουν το άρωμά της: βακτηρίδια και μύκητες από ροκανίδια.
Οι τρεις γερμανικές οργανώσεις καλούν το καθ' ύλην αρμόδιο υπουργείο Προστασίας Καταναλωτών να επιβάλει τάξη στις ετικέτες και να απλοποιήσει τον κανονισμό αναγραφής συστατικών, ώστε να καταλαβαίνουν οι καταναλωτές τι ακριβώς περιέχουν τα τρόφιμα. Παράλληλα όμως συνιστούν στους καταναλωτές:
-να μην εμπιστεύονται τις ετικέτες που γράφουν απλώς «φυσικό», «παραδοσιακό» ή «γκουρμέ», «χωρίς συντηρητικά ή ενισχυτές γεύσης», διότι δεν σημαίνουν τίποτε στη γλώσσα της πιστοποίησης τροφίμων
-να ελέγχουν τις σφραγίδες πιστοποίησης ποιότητας όπως π.χ. την σφραγίδα «EG-ÖKO-SIEGEL» και όσο τους επιτρέπουν οι γνώσεις τους τα συστατικά
-να αγοράζουν όσο γίνεται λιγότερο επεξεργασμένα προϊόντα π.χ. σκέτο γιαούρτι και όχι με φρούτα ή δημητριακά κλπ.
-να ενημερώνονται τακτικά από την ιστοσελίδα για τα τρόφιμα.

Πηγή: http://www.dailynews24.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=5764:if-we-knew-what-we-were-eating