Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΧΡΕΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΧΡΕΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ


Εντύπωση μας προκάλεσε το δελτίο τύπου (6/12/2011) της Ανεξάρτητης Αρχής ‘Συνήγορος του Καταναλωτή’, μέσω του οποίου προτείνει την διακοπή της κρατικής χρηματοδότησης του Προγράμματος παροχής εξωδικαστικής συνδρομής σε υπερχρεωμένους καταναλωτές. Η θέση αυτή δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για τους εξής λόγους:

                   1.            Ο Συνήγορος του Καταναλωτή «Υπηρετεί την ανάγκη της συναινετικής επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών», όπως αυτοπροσδιορίζεται στην ιστοσελίδα του, γεγονός που αβίαστα οδηγεί στο συμπέρασμα ότι αυτός είναι και ο λόγος ύπαρξής του. Ως εκ τούτου, θα έπρεπε να προωθεί κάθε προσπάθεια εξωδικαστικού διακανονισμού και όχι να την υπονομεύει, υπονομεύοντας παράλληλα και την ίδια του την υπόσταση

                   2.              Η παροχή βοήθειας στους υπερχρεωμένους καταναλωτές για εξωδικαστική ρύθμιση των χρεών τους, θα έπρεπε να είναι το κύριο μέλημά του, αν ανταποκρινόταν, όχι μόνο στην αποστολή του, αλλά και στην μεγάλη κοινωνική ανάγκη πολλαπλής στήριξης των υπερχρεωμένων ατόμων
                   3.              Στα πλαίσια του ρόλου του, θα έπρεπε να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια άρσης των εμποδίων που ακυρώνουν την  αποστολή του, με αντίστοιχες προτάσεις, ακόμα και νομοθετικής ρύθμισης. Δυστυχώς, ο Συνήγορος του Καταναλωτή, με την τελευταία του ανακοίνωση, αντί να επισημάνει, ως θεσμικό όργανο εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, την ανάγκη νομοθετικής ενίσχυσης της διαδικασίας του εξωδικαστικού συμβιβασμού, προτείνει την διακοπή της.

Οι υπογράφουσες πιστοποιημένες Ενώσεις Καταναλωτών, από ετών έχουν εκφράσει τις αμφιβολίες τους για την αποτελεσματικότητα του έργου του Συνηγόρου του Καταναλωτή σε σχέση με την επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού για την συντήρησή του. Πολλές μάλιστα, διαχρονικά, πρότειναν  κατηγορηματικά την κατάργησή του. 

Μόνο το 2010, ο Συνήγορος του Καταναλωτή μας στοίχισε 1.530.000€ για να επιλύσει 1.228 υποθέσεις καταναλωτών από τις 3.697 που έλαβε, ενώ οι 1.219 τελούν ακόμα υπό επεξεργασία, την ίδια στιγμή που πραγματοποίησε μόλις 148 συναντήσεις συμβιβασμού και εξέδωσε μόνο 54 συστάσεις-πορίσματα.

Αντίθετα, το 2010,36 πιστοποιημένες Ενώσεις Καταναλωτών,  επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό 227.000,00 € και επέλυσαν δεκάδες χιλιάδες υποθέσεις προς όφελος του καταναλωτή.
Η σύγκριση όμως δεν σταματά εδώ. Οι Ενώσεις Καταναλωτών, υποστηρίζουν νομικά και ψυχολογικά τον καταναλωτή, εκτός από την εξωδικαστική διαδικασία ρύθμισης των οφειλών του, σε πλήθος άλλων θεμάτων που άπτονται της ιδιότητάς τους ως καταναλωτών. Κι’ αυτό, χωρίς κανένα κόστος για τον καταναλωτή, πέρα από την ετήσια συνδρομή του.
Στο επίμαχο θέμα της ‘αποτυχημένης’, κατά τον Συνήγορο του Καταναλωτή, εξωδικαστικής διαδικασίας ρύθμισης χρεών, αναφέρουμε τα ακόλουθα:
               1.           Ο  Ν. 3869/2010, ήρθε την κατάλληλη στιγμή, για να αντιμετωπίσει το συνεχώς 
διογκούμενο κοινωνικό πρόβλημα της υπερχρέωσης των νοικοκυριών με τις ολέθριες 
οικονομικές-κοινωνικές-ψυχολογικές επιπτώσεις του
                 2.        Οι Ενώσεις Καταναλωτών ασχολούνταν από πολλών ετών με το πρόβλημα αυτό,  ανταποκρινόμενες στα αιτήματα των καταναλωτών. Γνωρίζοντας την αναγκαιότητα νομοθετικής ρύθμισής του, έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην ψήφιση του νόμου αυτού
            3.     Είναι γεγονός ότι η στάση των τραπεζών στο στάδιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού  είναι  προκλητικά αρνητική και οι Ενώσεις Καταναλωτών που ασχολούνται, έχουν επανειλημμένως καταγγείλει την συμπεριφορά τους αυτή αλλά και έχουν αιτηθεί την νομοθετική του ενίσχυση από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή
           4.      Πιστεύουμε ότι η διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης πρέπει να συνεχιστεί, επειδή:
·                Είναι κοινωνικά αναγκαίο να αναπτυχθούν θεσμοί και κουλτούρα εξωδικαστικής επίλυσης  των διαφορών καταναλωτών-προμηθευτών
·           Είναι κοινωνική επιταγή να εισακούουν τα πιστωτικά ιδρύματα ειδικότερα αλλά και οι προμηθευτές γενικότερα, τα λογικά αιτήματα των καταναλωτών και να αποβάλλουν την αυθαιρεσία που τους διακρίνει
·           Μέσω των Ενώσεων Καταναλωτών, πέραν της νομικής κάλυψης, προσφέρει σημαντική ψυχολογική υποστήριξη σε ανθρώπους που βρίσκονται σε αδιέξοδο
Αθήνα 12 Δεκεμβρίου 2011


ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΕΣ ΕΝΩΣΕΙΣ

1.       ΠΟΜΕΚ « Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ»


ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΕΣ ΕΝΩΣΕΙΣ

1.       ΕΚΠΟΙΖΩ
2.       ΕΛΚΕΚΑ
3.       ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΒΟΛΟΥ ΚΑΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
4.       ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
5.       ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΚΑΒΑΛΑΣ
6.       ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΛΕΣΒΟΥ
7.       ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
8.       ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΒΡΟΥ
9.       ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΣΕΡΡΩΝ
10.    ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ
11.    ΙΝΚΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
12.    ΙΝΚΑ ΚΡΗΤΗΣ
13.    ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
14.    ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΗΠΕΙΡΟΥ
15.    KEPKA
16.    ΜΟΤ.Ε.Κ.
17.    ΝΕΟ ΙΝΚΑ
18.    ΠΕΚΤΤΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια: