Σάββατο, 17 Νοεμβρίου 2012

Ταξιδέψτε το παιδί σας με ασφάλεια

Ταξιδέψτε το παιδί σας με ασφάλεια

Αφιέρωμα για τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου
PATHFINDER

Τετάρτη 10:30

Το γεγονός ότι οι νέοι και τα παιδιά διαθέτουν πιο δυνατό και ανθεκτικό οργανισμό από τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους δε σημαίνει ότι είναι άτρωτοι και απέναντι στα ατυχήματα. Ίσα-ίσα που αυτά αποδεικνύονται μείζονα προβλήματα, που απειλούν όχι απλά την υγεία, αλλά και την ίδια τη ζωή. Στη χώρα μας μόνο το 2011 - σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της τροχαίας περισσότεροι από 1.000 συμπολίτες μας, εκ των οποίων οι 46 ήταν ανήλικοι, έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα.
Ακόμα, σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιατρικής, η χρήση παιδικών καθισμάτων μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμού από 71% έως 82% και τον θανάσιμο κίνδυνο κατά 28%.
Όποιος νομίζει ότι κρατώντας το παιδί του αγκαλιά το προστατεύει σε περίπτωση ατυχήματος, στην πραγματικότητα το θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο αφού ακόμη και σε μέτρια σύγκρουση το παιδί μπορεί:
  1. να εκσφενδονιστεί μέσα ή έξω από το αυτοκίνητο, καθώς το βάρος του τη στιγμή της σύγκρουσης πολλαπλασιάζεται (γίνεται μέχρι και 60 φορές μεγαλύτερο, δηλαδή ένα παιδί βάρους 15 κιλών μπορεί να ζυγίζει τη στιγμή της σύγκρουσης έως 900 κιλά) οπότε ο ενήλικας αδυνατεί να το συγκρατήσει.
  2. να λειτουργήσει σαν αερόσακος για τον ενήλικα, είτε είναι αυτός δεμένος με τη ζώνη ασφαλείας είτε όχι.

Οι κατηγορίες των ειδικών παιδικών καθισμάτων

Τα παιδικά καθίσματα χωρίζονται ανάλογα με την ηλικία και το βάρος του νηπίου/παιδιού. Το κάθε κάθισμα έχει αυστηρές προδιαγραφές βάρους-ηλικίας, οι οποίες πρέπει να τηρούνται απαρέγκλιτα για την αποφυγή τραυματισμών.
Group 0-0+. 0-13 κιλά, 0-15 μηνών
Τα καθίσματα που είναι κατασκευασμένα για μωρά πρέπει να τοποθετούνται στο όχημα με αντίθετη φορά από αυτή του οχήματος.
Σε αυτήν την κατηγορία θα παρατηρήσετε ακόμα, τη μεγάλη κλίση της πλάτης του πορτ-μπεμπέ. Αυτό γίνεται επειδή σε περίπτωση ατυχήματος έχουμε τη μικρότερη δυνατή καταπόνηση για τον αυχένα των μωρών.
Group 1. 9-18 κιλά, 8 μηνών-4 ετών
Από το βάρος των 9 κιλών και μετά, ένα μωρό μπορεί να στηρίξει μόνο του το κεφάλι του χωρίς να έχει ανάγκη το παιδικό κάθισμα.
Τα καθίσματα αυτής της κατηγορίας μπορούν να έχουν ανακλυόμενη πλάτη.
Group 2-3, 15-36 κιλά. 3-12 ετών
Από αυτήν την ηλικία, τα μικρά παιδιά μπορούν να αρκεστούν στο booster, το καθισματάκι χωρίς πλάτη δηλαδή, το οποίο τους δίνει το κατάλληλο ύψος ώστε να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις ζώνες ασφαλείας ενηλίκων.
Σημαντικό είναι να γνωρίζετε, ότι επειδή οι κατηγορίες αναφέρονται με ηλικία και κιλά, περισσότερη σημασία πρέπει να δίνεται στα κιλά. Παιδιά άνω των 36 κιλών μπορούν να χρησιμοποιούν νόμιμα τις ζώνες ασφαλείας για ενήλικες.

Λίγα λόγια για τους τύπους των καθισμάτων

Καθίσματα στραμμένα προς τα πίσω για παιδιά με βάρος μέχρι 9 κιλά
Προορίζονται για τα τους πρώτους μήνες της ζωής του παιδιού, όπου το μωρό μπορεί να στηρίζει τον αυχένα μόνο του. Χαρακτηρίζονται από το μικρό τους βάρος, ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως «ριλάξ».
Καθίσματα στραμμένα προς τα πίσω (Group 0 και 0+, για παιδιά έως 13 kg). Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σαν «ριλάξ».
Καθίσματα στραμμένα προς τα πίσω (Group 0 και 0+, για παιδιά έως 13 kg). Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σαν «ριλάξ».

Καθίσματα διπλής κατεύθυνσης για παιδιά με βάρος μέχρι 18 κιλά
Είναι πιο ογκώδη, αλλά μπορείτε να τα κρατήσετε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, καθώς κατά τους πρώτους μήνες της ζωής του παιδιού τοποθετούνται στραμμένα προς τα πίσω και στραμμένα προς τα εμπρός αργότερα.
Κάθισμα διπλής κατεύθυνσης (Group 0+ - 1, για παιδιά 0-18 kg)
Κάθισμα διπλής κατεύθυνσης (Group 0+ - 1, για παιδιά 0-18 kg)
Μπορείτε να τα στερεώσετε είτε με τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου είτε με τα ειδικά άγκιστρα τύπου ISOFIX που επεξηγούμε παρακάτω.
Καθίσματα στραμμένα προς τα εμπρός
Είναι κατάλληλα για παιδιά με βάρος 9 έως 18 κιλά, δηλαδή πρακτικά για παιδιά μέχρι τεσσάρων ετών. Στηρίζονται όπως και τα καθίσματα διπλής κατεύθυνσης. Tο παιδί δένεται με τη ζώνη ασφαλείας του καθίσματος.
Κάθισμα στραμμένο προς τα εμπρός (Group 1, για παιδιά 9-18 kg). Στο σκελετό υπάρχουν σαφείς οδηγίες για την τοποθέτησή του, ενώ τα σημεία στα οποία «μαγκώνει» η ζώνη ασφαλείας έχουν κόκκινο χρώμα.
Κάθισμα στραμμένο προς τα εμπρός (Group 1, για παιδιά 9-18 kg). Στο σκελετό υπάρχουν σαφείς οδηγίες για την τοποθέτησή του, ενώ τα σημεία στα οποία «μαγκώνει» η ζώνη ασφαλείας έχουν κόκκινο χρώμα.
Ανυψωτικά καθίσματα και μαξιλάρια (boosters)
Είναι κατάλληλα για παιδιά βάρους 15 έως 36 κιλών. Τα ανυψωτικά καθίσματα φέρνουν το παιδί στο κατάλληλο ύψος, ώστε να ασφαλίζεται αυτό και το κάθισμα από τις ζώνες ασφαλείας του αυτοκινήτου.
Ανυψωτικό κάθισμα με πλάτη.
Ανυψωτικό κάθισμα με πλάτη.
Θυμηθείτε να κατεβάσετε το ύψος της ζώνης του πίσω καθίσματος ώστε να μην «κόβει» το παιδί στον λαιμό. Εάν συμβαίνει αυτό, παρά τις κατάλληλες ρυθμίσεις τις ζώνης, χρειάζεστε booster που να τοποθετεί το παιδί ακόμα ψηλότερα. Γενικά, το μέσον της ζώνης πρέπει να εφάπτεται στο ύψος του διαφράγματος στο στήθος του παιδιού.

Πίνακας αντιστοιχίας τύπων καθισμάτων - βάρους και ηλικίας παιδιών

Τύπος παιδικού καθίσματος Βάρος Ηλικία (κατά προσέγγιση)
Κάθισμα στραμμένο προς τα πίσω Group 0: μωρά έως 10 κιλά από τη γέννηση μέχρι 6-9 μηνών
Κάθισμα στραμμένο προς τα πίσω Group 0+ : μωρά έως 13 κιλά από τη γέννηση μέχρι 12-15 μηνών
Κάθισμα διπλής κατεύθυνσης Group 0+/ - 1: 0-18 κιλά από τη γέννηση μέχρι 4 ετών
Κάθισμα στραμμένο προς τα εμπρός Group 1: 9-18 κιλά από 9 μηνών έως 4 ετών
Ανυψωτικό κάθισμα Group 2: 15-25 κιλά από 4 μέχρι 6 ετών
Ανυψωτικό κάθισμα Group 2 και 3: 15-36 κιλά από 4 μέχρι 11 ετών
Ανυψωτικό κάθισμα Group 1, 2 και 3: 9-36 κιλά από 9 μηνών μέχρι 11 ετών
Booster (ανυψωτικό μαξιλάρι) Group 3: 22-36 κιλά από 6 έως 11 ετών

Τί να προσέξετε κατά την αγορά

  • Βεβαιωθείτε ότι το κάθισμα που αγοράζετε ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Βεβαιωθείτε ότι ο τύπος του καθίσματος ανταποκρίνεται στο βάρος και στις διαστάσεις του παιδιού σας. Βεβαιωθείτε επίσης ότι η ζώνη ασφαλείας που διαθέτει και η αγκράφα της ταιριάζουν στο σωματότυπο του παιδιού σας.
  • Βεβαιωθείτε ότι το κάθισμα που επιλέγεται είναι αρκετά αναπαυτικό για το παιδί σας.
  • Βεβαιωθείτε ότι το συγκεκριμένο κάθισμα που επιλέγετε χωρά στο αυτοκίνητό σας και ότι η τοποθέτησή του είναι εύκολη και δεν παρακωλύεται από κατασκευαστικές λεπτομέρειες (π.χ. κάποιο εξόγκωμα στο πίσω κάθισμα που δεν επιτρέπει στο παιδικό κάθισμα να «κάτσει» κανονικά).
  • Αν πρόκειται για ανυψωτικό κάθισμα ή για κάθισμα που στερεώνεται με τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου, βεβαιωθείτε ότι η τελευταία έχει το απαιτούμενο μήκος.
  • Σε καθίσματα για παιδιά μέχρι 18 κιλών είναι σημαντικό να υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης της κλίσης του καθίσματος, ώστε να μπορεί το παιδί να ξεκουραστεί ή ακόμα και να κοιμηθεί κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού.

Ελληνική Νομοθεσία για τα καθίσματα αυτοκινήτου

Οι γονείς, αλλά και όσοι μεταφέρουν παιδιά με τα οχήματά τους, οφείλουν να γνωρίζουν τι προβλέπει η Ελληνική νομοθεσία σχετικά με την μεταφορά ανηλίκων στα Ι.Χ. επιβατικά οχήματα. Η χρήση των παιδικών καθισμάτων είναι πλέον υποχρεωτική και στη χώρα μας σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κεφ. Γ, άρθρο 12, παρ. 5) που ορίζει ότι «για τη μεταφορά παιδιών ηλικίας μικρότερης των 12 ετών είναι απαραίτητη η χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας όπως καθισμάτων, ζωνών ασφαλείας κ.λ.π.»
Τα καθίσματα πρέπει να κατασκευάζονται σύμφωνα με τον Κανονισμό 44 της Ευρωπαϊκής Ένωσης (σε συντομογραφία ΟΕΕ Κ44 ή ECE R44). Στην περίπτωση αυτή, φέρουν υποχρεωτικά ειδική ετικέτα που με το γράμμα Ε σε κύκλο, το οποίο ακολουθείται από έναν αριθμό που δηλώνει τη χώρα παραγωγής.
Η αναγραφή της λέξης "UNIVERSAL" στην ίδια ετικέτα σημαίνει ότι το κάθισμα μπορεί να τοποθετηθεί σε όλους τους τύπους αυτοκινήτων. Πρέπει επίσης να είναι σημειωμένη σε κάποιο από τα πλαστικά μέρη του καθίσματος ανεξίτηλη η χρονολογία παραγωγής καθώς επίσης να υπάρχουν κολλημένες οδηγίες για την τοποθέτηση του καθίσματος στο αυτοκίνητο. Παρόλα αυτά, πριν αγοράσετε παιδικό κάθισμα βεβαιωθείτε πως ταιριάζει απόλυτα στο αυτοκίνητό σας.

Τι είναι το ISOFIX (ή LATCH στα αμερικανικών προδιαγραφών αυτοκίνητα);

Το ISOFIX είναι ένα διεθνές πρότυπο πιστοποίησης για τα σημεία υποδοχής των παιδικών καθισμάτων στην καμπίνα επιβατών. Τα πιο πολλά μοντέλα αυτοκινήτων από το 2006 και ύστερα, διαθέτουν υποδοχείς ISOFIX ως στάνταρ εξοπλισμό. Εκεί «κουμπώνουν» οι ειδικοί βραχίονες της βάσης του παιδικού καθίσματος και με την χρήση φωτεινών ενδείξεων μπορούμε να βεβαιωθούμε ότι η τοποθέτηση ήταν επιτυχής.
Ο ρόλος της δημιουργίας του ISOFIX είναι ότι - σύμφωνα με έρευνες - όταν τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου τοποθετούνται σωστά, μειώνουν κατά 70% τον κίνδυνο θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού σε παιδιά ηλικίας κάτω των 5 ετών.

Μικρές συμβουλές σχετικά με τα παιδικά καθίσματα

  • Ελέγξτε την θερμοκρασία του καθίσματος πριν τοποθετήσετε το παιδί σε αυτό, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.
  • Σφίξτε τη ζώνη ασφαλείας του παιδικού καθίσματος ώστε να μην «παίζει», χωρίς να πιέσετε υπερβολικά το παιδί.
  • Μη βάζετε κανένα παιδί στο αυτοκίνητο χωρίς ζώνη ή χωρίς ειδικό κάθισμα ούτε για μικρές αποστάσεις. Θυμηθείτε ότι στις μικρές ηλικίες περνάτε στα παιδιά συμπεριφορές ζωής.
  • Φορέστε πρώτος τη ζώνη σας και βεβαιωθείτε πως είναι όλοι οι επιβάτες δεμένοι.
  • Ύστερα από τρακάρισμα όπου υπήρξε τραυματισμός, αν η πλησιέστερη πόρτα στο παιδικό κάθισμα έπαθε ζημιά ή άνοιξαν οι αερόσακοι, σημαίνει ότι το τρακάρισμα ήταν σοβαρό έως πολύ σοβαρό. Αλλάξτε το παιδικό κάθισμα, καθώς ενδέχεται το κάθισμα να έχει καταπονηθεί πολύ σοβαρά.
  • Απενεργοποιείστε τον αερόσακο συνοδηγού, εάν το παιδικό κάθισμα έχει τοποθετηθεί στη θέση ή στην πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού.
  • Στην περίπτωση που δανειστείτε παιδικό κάθισμα, βεβαιωθείτε πως δεν έχει χρησιμοποιηθεί σε αυτοκίνητο που έχει τρακάρει.

Crash Tests

Από το να γράφουμε για τους κινδύνους της πλημελλούς μεταφοράς ενός παδιού, μέχρι την ωμή πραγματικότητα, η απόσταση είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο σας παρουσιάζουμε δύο βίντεο με crash tests.
Σε αυτά τα βίντεο βλέπουμε πως συμπεριφέρονται κατά την διάρκεια μιας πρόσκρουσης ειδικά crash dummies (κούκλες που χρησιμοποιούνται σε δοκιμές πρόσκρουσης), σε πλαγιομετωπική και μετωπική σύγκρουση, καθώς και κούκλες παιδικού μεγέθους τριών και δέκα ετών, χωρίς να βρίσκονται δεμένα στα ειδικά καθίσματα ή στο μπροστινό κάθισμα.

Μετωπική και Πλαγιομετωπική Σύγκρουση.

Συμπεριφορά παιδιών σε crash test που βρίσκονται στην θέση του συνοδηγού ή ΔΕΝ είναι δεμένα με ζώνη ασφαλείας.
Ευχαριστούμε το Νίκο Λουπάκη από το auto-internet.gr για τις χρήσιμες πληροφορίες

Επιμέλεια: Σοφοκλής Αρχοντάκης

 http://news.pathfinder.gr/automoto/news/822273.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: